Tijdens dit panelgesprek en workshop series nemen we een verdiepende blik op de vormen van immaterieel en materieel erfgoed die ondanks Europees imperialisme, kolonisatie en de trans-Atlantische slavernij zijn ontstaan binnen zwarte gemeenschappen. De panelisten duiken in op de inspanningen van zwarte gemeenschappen om hun immaterieel en materieel erfgoed te behouden. Ook verkennen we de impact van kunst, verzet en spiritualiteit als middelen waarmee de Afrikaanse diaspora, individuen en gemeenschappen, voor maatschappelijke veranderingen hebben gezorgd in het verleden, heden en met oog op de toekomst. Het publiek zal interactief deelnemen en in gesprek gaan met de panelleden. Hierdoor kunnen ideeën en visies met elkaar worden besproken over hoe het Afrikaanse erfgoed op een vernieuwende manier kan worden benaderd en gepresenteerd aan een breed en divers publiek.
Tambú workshop door Kunta Rincho (in de Pop-Up Podium)
Schilder workshop door Gabriela Akyea (OBA Next Lab, Bijlmerplein 154)
Storytelling workshop door Sydney Lowell (The Black Archives Bijlmer, Bijlmerplein 140)
Meer over het programma
Na het panelgesprek bieden we drie diverse artistieke workshops.
- Kunta Richo verzorgt een muziek workshop in de Pop Up waar ‘Tambu’ centraal staat.
- Sydney Lowell verzorgt een storytelling workshop in The Black Archives Bijlmer.
- Gabriela Akyea verzorgt een schilder workshop in de OBANEXT.
Meer over de panelleden
Jennifer Muntslag is presentator en geboren performer die als een frisse wind, vol enthousiasme en humor door de zaal heen waait. Haar klussen variëren van een wekelijkse late night talkshow bij Pakhuis de Zwijger, jaarlijks terugkerende host tijdens Oerol, Amsterdam Roots Festival, Kunstbende, vloggen voor Shot of Culture en diverse Spoken Word events tot aan clubavonden in de Paradiso, Melkweg en vele clubs en festivals in binnen- en buitenland.
Richenel Ansano is een antropoloog, transculturele genezer, essayist en vertaler. Als erfgoedexpert is hij een UNESCO Global Facilitator voor het 2003 Verdrag ter Bescherming van het Immaterieel Cultureel Erfgoed, adviseur van de Nationale Commissie van Curaçao voor UNESCO, en de voorzitter van de Curaçao Open Foundation, die zich inzet voor het bevorderen van open computing en software in Curaçao. Richenel heeft UNESCO-workshops over cultureel erfgoed gefaciliteerd en mede-gefaciliteerd in het Caribisch gebied en de regio Azië/Pacific, evenals voor het NGO Forum van UNESCO’s 2003 Verdrag. Hij heeft ook deelgenomen aan talrijke gemeenschapseducatie-initiatieven. In het verleden bekleedde hij de functies van Directeur van Onderzoek, Beleidsmedewerker en Directeur van de Dienst Culturele Zaken van Curaçao. Bovendien was hij adjunct-directeur van het John Hope Franklin Humanities Institute aan de Duke University, een centrum dat interdisciplinair werk in de geesteswetenschappen bevordert, waaronder samenwerkingen met de medische faculteit van de Duke University. Hij was ook directeur van de Global Medicine Education Foundation, die programma’s aanbood in alternatieve geneeskunde en diepgaande/transformationele persoonlijke zorg voor artsen en andere zorgverleners. Sinds 2004 is hij lid van het conveners team van Deena Metzger’s Revisioning Medicine Council, een raad die waarde hecht aan en vertrouwt op diepgaande dialogen tussen medische beoefenaars, genezers en medicijnmensen als gelijken.
Van 2010 tot 2017 leidde hij de Nationale Archeologische en Antropologische Memory Management (NAAM), een geaccrediteerde NGO voor het 2003 Verdrag en toenmalig aanspreekpunt voor Curaçao, met een speciale nadruk op geïntegreerd erfgoedbeheer en erfgoededucatie. Richenel’s recente ervaring in het beschermen van erfgoed omvat zijn eerdere rollen als lid van het Adviescomité van het International Training Center for Intangible Cultural Heritage in the Asia-Pacific Region (CRIHAP), vicevoorzitter van het Regionale Memory of the World Comité voor Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, en secretaris van de Dutch Caribbean Intangible Cultural Heritage Working Group. Gedurende de jaren 1980 en 2000 was hij lid van verschillende culturele en erfgoedorganisaties in de Nederlandse Antillen en Curaçao.
Richenel gebruikt transformatief werk om koloniale erfenissen, geïnternaliseerde onderdrukking en de aanhoudende structuren van onrecht aan te pakken. Sinds het midden van de jaren 1980 werkt hij met transculturele narratief-somatisch-eco-bewuste benaderingen van genezing, met name zijn eigen methode genaamd “ròndu”. Zijn werk, dat begon in de jaren 1980 in Curaçao, werd vervolgens aanzienlijk beïnvloed door de leringen van Zulu medicijnman Credo Mutwa en zijn voortdurende deelname aan Deena Metzger’s Revisioning Medicine Council. Algemeen bekend als “Muz”, heeft Richenel een brede interesse in het verkennen van de relaties tussen culturen, het bevorderen van transculturele dialoog, het onderzoeken van de rol van verhalen, het confronteren van kwesties van kolonialiteit, spiritualiteit, genezing en de vorming van sociaal geheugen. Hij streeft ernaar het begrip van de praktijken van geneeskunde en genezing te vergroten. Zijn concept van transculturalisme omvat het gelijktijdig verdiepen en overstijgen van culturen.
Jessica de Abreu studeerde sociale en culturele Antropologie en Culture, Organization and Management aan de Vrije Universiteit. Haar werk richt zich op het gebied van de Afrikaanse diaspora, anti-zwart racisme en post-koloniale perspectieven. Ze is bestuurslid van New Urban Collective en mede-oprichter van The Black Archives. Tevens is ze algemeen coördinator bij European Network of People of African Descent, een netwerk van zwarte politieke organisaties in Europa.
Melanin Kris is een dynamische kunstenaar en cultureel activist die bekend staat om zijn passie voor zwarte cultuur en erfgoed. Als veelzijdige spreker, designer en schrijver, gebruikt hij zijn platform om bewustzijn te creëren rond de rijke geschiedenis en de huidige uitdagingen van zwarte gemeenschappen. Melanin Kris heeft met zijn inspirerende optredens en diepgaande kennis op diverse nationale en internationale podia gestaan. Zijn werk richt zich op het versterken van identiteitsgevoel en het vieren van de veerkracht en creativiteit van de Afrikaanse diaspora. Naast zijn artistieke bijdragen is hij een actieve voorvechter van maatschappelijke verandering en sociale rechtvaardigheid.
Sergio Edwards is een Utrechtse schrijver en performer die je graag meeneemt in zijn wereld. Door middel van persoonlijke verhalen geeft hij zijn publiek een inkijk in zijn leven en mening op actuele ontwikkelingen. Zijn optredens kan je het best omschrijven als eerlijk en emotioneel met een komische twist als herinnering om alles niet zo serieus te nemen.
Meer over de workshop begeleiders
Gabriela Akyea, een 22-jarige autodidactische kunstenares uit Amsterdam Zuidoost met Ghanese roots, vervult diverse rollen als workshopdocent, kunstbemiddelaar en communicatiespecialist. Haar artistieke expressies omvatten schilderijen, tekeningen, schrijven en ontwerpen, die dienen als middelen voor zelfontdekking en dialoog, gericht op kernthema’s zoals identiteit en persoonlijke waarden. Gabriela’s werk, een reflectie van haar persoonlijke reis en de verhalen uit haar gemeenschap, gebruikt kunst om diverse perspectieven te verkennen en gesprekken te stimuleren. Met het motto ‘Waar ik een punt zie, ziet een ander een komma,’ lanceerde ze ‘Onze Verborgen Schatten,’ een project dat de rijke, maar ook moeilijke verhalen en verbindingen met deelnemers belicht die zij op een doek mogen verwoorden. Haar bijdragen aan evenementen zoals de Museumnacht, het Amsterdam Museum, Sankofa Archives, het CBK en het Kwaku Zomer Festival, benadrukken haar rol als katalysator voor dialoog door kunst. Recentelijk is ‘Onze Verborgen Schatten’ ook in het Parool geplaatst, waarmee Gabriela’s project meer zichtbaarheid krijgt en de impact op het culturele landschap wordt vergroot.
Een creatieve geest, geboren als Sydney Lowell, vertelt met haar ritmische woordkunst verhalen die (doen) bewegen. Soms kritisch, soms sensueel, soms introvert, soms ‘extra’ – altijd soulful. De Amsterdamse is actief als spoken word dichter, stemacteur, host en workshop coach. Ook is ze medeoprichter & producent van cultureel platform We The People Amsterdam en online spoken word productie 2PHRASE.
Sydney Lowell maakte haar debuut als recording artiest in April 2023 met de release van haar single ‘Prayer’, snel opgevolgd door haar tweede single ‘Testament’. Gedichten, die net zoals haar andere werk, beladen zijn met intentie, bezieling en emotie. Haar debuut EP ‘WORD’, uitgebracht in oktober 2023, is een testament van de transformatieve kracht van taal en de dynamische rol die het speelt in persoonlijke ontwikkeling en expressie. De kracht van woorden om spreuken op te roepen, en vorm te geven aan onze overtuigingen en levensloop.
Voor de manifestatie van de ziel, voor verbinding, en als een oproep tot liefde en introspectie, is Sydney Lowell een dichter uit noodzaak. Ze ziet haar poëzie niet alleen als reflectie van zichzelf, maar ook als verlengstuk; een verlengstuk dat haar in staat stelt boodschappen te delen met anderen. Elke voordracht is een uitnodiging tot toenadering, en een energetische uitwisseling met haar publiek.
Kunta Rincho is een gedreven activist, communitybuilder en expert op het gebied van Tambu, slavernij, zwarte geschiedenis en de doorwerking van het slavernijverleden. Hoewel Kunta Rincho in Nederland geboren is, heeft hij een diepe persoonlijke band met de Afro-Curaçaose geschiedenis en cultuur. Als zelfverklaard vertolker van de Curaçaose Tambu, een ritmische muziekstijl die zijn oorsprong vindt in de slaventijd, brengt Kunta Rincho de geschiedenis tot leven door middel van muziek en performance. Met zijn krachtige stem en indringende boodschappen heeft Kunta Rincho zich ingezet voor de empowerment en verbinding van de zwarte gemeenschappen. Hij gebruikt zijn kennis en expertise om de verhalen en ervaringen van zwarte mensen in relatie tot Europees imperialisme, kolonisatie en de trans-Atlantische slavernij te belichten. Door zijn optredens en lezingen brengt Kunta Rincho de impact van racisme en onderdrukking op de zwarte gemeenschappen onder de aandacht, en pleit hij voor een eerlijke en inclusieve herinterpretatie van de geschiedenis.
Met zijn scherpe inzichten en diepgaande kennis van de Afro-Curaçaose geschiedenis, draagt bij aan de kennisuitwisseling en bewustwording over de culturele en artistieke erfenis van zwarte gemeenschappen. Zijn expertise op het gebied van Tambu en de bredere zwarte geschiedenis biedt een uniek Afrikaans perspectief dat vaak onderbelicht blijft in het Europese imperialistische narratief. Als een gewaardeerde deskundige op dit thema brengt Kunta Rincho een stem naar voren die de veerkracht en de erfenis van de zwarte gemeenschappen benadrukt, en tegelijkertijd de noodzaak van rechtvaardigheid en gelijkheid benadrukt.