Ben je een digitale dino als je niet gisteren al met ChatGPT aan de slag bent gegaan? Welke impact heeft deze technologie op de arbeidsmarkt – en op jouw baan? Is het een probleem als je kinderen hun huiswerk niet meer zelf maken maar dit door AI laten doen? En waarom mogen ambtenaren straks niet meer met ChatGPT werken? Als we onder de motorkap van ChatGPT en andere AI-modellen kijken, dan vinden we ook dingen die minder mooi zijn. Hoe zit het met de CO2-uitstoot van kunstmatige intelligentie? Welke nadelen zitten er aan het werken met AI? Als we ChatGPT gratis kunnen gebruiken, waar betalen we dan mee als we deze chatbot een vraag stellen? Waarom spannen kranten, schrijvers en kunstenaars rechtszaken aan tegen grote AI-bedrijven? Aaron Mirck gaat op zoek naar de antwoorden op deze vragen in het boek AI, voorbij de hype. Tijdens dit programma gaat hij in gesprek met ondernemers, wetenschappers en kunstenaars over AI. Ze leggen uit wat de impact van AI is, nu en in de toekomst.

Over de sprekers

Aaron Mirck is spreker over technologie, AI, digitale etiquette en slimmer werken. Zijn laatste boek is een gids voor moderne etiquette: Niet appen tijdens het eten. Over dit onderwerp gaf hij ook een TEDx-Talk. Daarvoor publiceerde hij Dit algoritme deugt niet, een verzameling gedichten over technologie.

Siri Beerends is cultuursocioloog en onderzoekt bij medialab SETUP samen met kunstenaars de maatschappelijke impact van digitale technologie. Met haar artikelen stimuleert ze een kritisch debat over kunstmatige intelligentie en toenemende dataficering. Daarnaast is ze promovendus aan de Universiteit Twente. Haar onderzoek gaat over authenticiteit en de vraag op welke manier AI de afstand tussen mensen en machines verkleint. Niet omdat machines meer op mensen gaan lijken, maar omdat mensen meer op machines gaan lijken.

Laurens Vreekamp is journalist en oprichter van de Future Journalism Today Academy en sinds dit jaar is hij de voorzitter van de werkgroep AI & Design van de BNO . Hij werkt als onafhankelijk researcher, docent en designer onder meer met RTL Nieuws, Nu.nl, Dentsu, Aegis, het Financieel Dagblad, NPO Radio 1 en de KRO-NCRV. In 2022 kwam zijn boek The Art of AI uit, een praktisch boek over AI en machine learning. Het boek is met name gericht op mediamakers en creatieven en bevat twaalf interviews met verschillende AI-pioniers in de creatieve industrie.

Joop Snijder is het Hoofd van Research Center AI bij Info Support en werkt daarnaast voor Aigency; een label van Info Support dat gespecialiseerd is in het creëren van op maat gemaakte AI- & Machine Learning-oplossingen voor klanten. Binnen het Info Support Research Center AI focust hij op drie hoofdonderzoeksthema’s: Explainable AI met nadruk op interpreteerbaarheid, MLOps en geavanceerd machine learning. Daarnaast helpt Joop bedrijven bij het bepalen van hun AI-strategie, het opzetten van AI-projecten en is hij een veelgevraagd spreker op conferenties.

Naast zijn werk is Joop Snijder de host van de Nederlandse podcast AIToday Live, waarin hij in gesprek gaat met Nederlandse experts op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Sanne Cornelissen heeft zich volledig ondergedompeld in het thema efficiënt werken & productiviteit. Dankzij enorm veel uren aan training en onderzoek, en haar achtergrond in de gedragspsychologie, heeft zij de ideale methode samengesteld om mensen slimmer, sneller en met meer plezier te laten werken. Dit doet ze voornamelijk in de vorm van workshops voor bedrijven of 1-op-1 sessies, waar ook AI & tools een grote rol in spelen. Zo heeft zij bij bedrijven als Samsung, BitesWeLove & Ace & Tate geholpen om teams flink tijd te laten besparen en AI-tools te implementeren. Allemaal met haar motto: ‘Work smarter, not harder.’

Julia Janssen is kunstenaar en onderzoekt de invloed van digitalisering op onze fysieke wereld. Ze maakt de uitdagingen van data, kunstmatige intelligentie en (surveillance) technologie tastbaar. Middels interactieve- en performatieve installaties wordt het publiek vaak onderdeel van het werk en creëert ze ervaringen die mensen aan het denken zet over de toekomst van het internet. Hoe gaan we om met vrijheid, autonomie, gelijkheid en democratie in een data-gedreven samenleving? Haar werk was oa. te zien op Lowlands ende Architectuur Biënnale in Venetië. Naast haar praktijk als autonoom kunstenaar is Janssen ook de ambassadeur van Stichting Data Bescherming Nederland en vertegenwoordigd ze rechtszaken tegen X., Amazon en Adobe. Recentelijk werd ze door Mozilla gehonoreerd met de titel Rise25: 25 visionairs reshaping our digital future. Studio Julia Janssen creëert beweging. Niet naar privacy – maar naar een digitale samenleving waarin jij kunt bepalen wie wat over je weet.

Denis Doeland is vanaf 1993 actief in de muziek, met name de dance-industrie. Hij begon zijn carrière bij platenwinkel Bad Vibes en startte vanuit daar eerste muziekactiviteiten van ID&T. In de twee decennia dat Doeland bij ID&T werkte, Bij ID&T hield hij zich bezig met de exploitatie van intellectueel eigendom en de digitale activiteiten van ID&T, Q-Dance en Sensation en zette hij de muziekuitgeverij van ID&T en download portal Dance-Tunes op. Sinds 2011 richt hij zich op DDMCA, waarmee hij bedrijven, merken en organisaties helpt in de vele deelgebieden van de digitalisering van hun business. In 2016 startte hij samen met Michiel Schoonhoven een zusteronderneming NXTLI die zich richt op meer impact maken met Business, Content en Data.

In samenwerking met
Luna Bongers
Producent