De Platoschool is een documentaire over de ongelofelijke geschiedenis van een school met het label: bijzonder onderwijs. De school werd tijdens de jaren tachtig opgericht door ouders met spirituele idealen. De leerlingen leerden er onder meer Sanskriet, Indiase dans en filosofie met de bedoeling voor ‘het kweken van een hoger bewustzijn’. Totdat er iets mis ging. De film vertoont hoe een Amsterdamse basisschool werd aangeklaagd wegens mogelijke mishandeling van leerlingen door leerkrachten en uiteindelijk de deuren moest sluiten. Wat is er gebeurd met deze idealen? Is het vandaag de dag eigenlijk nog wel een goed idee om de vrijheid van onderwijs in stand te houden? Deze avond wordt ‘De Platoschool’ vertoond en voeren we een nagesprek met de zaal over ervaringen met de school.

Met in dit programma
Yara Hannema
zelfstandig filmmaker, documentairemaker
Marina Hannema Badoux
Yara's moeder
Melchior van der Giessen
Oud-leerling Platoschool

Yara Hannema is een kind van de Platoschool. Een Amsterdamse basisschool die in 1983 werd opgericht door mensen met spirituele en filosofische idealen. De leerlingen leerden er onder meer Sanskriet, Indiase dans en filosofie met de bedoeling voor ‘het kweken van een hoger bewustzijn’. Zijn dit soort idealen een goede basis voor het onderwijs? Dertien jaar na de oprichting kwam de school in opspraak omdat kinderen er geslagen werden. Leraren werden hiervoor veroordeeld en uiteindelijk moest de school haar deuren sluiten.

In deze documentaire maakt Yara Hannema een reconstructie van de gebeurtenissen op de Platoschool met behulp van gesprekken met oud-leraren, leerlingen en haar ouders. Yara onderzoekt wat er mis is gegaan. Hoe kan een school die uit idealisme is gesticht zo ontsporen? Yara beschikt over een groot en rijk archief van video- en fotomateriaal die de kijker terugneemt naar de dagen van de Platoschool. Door te kijken naar de geschiedenis van de ontspoorde idealen van de Platoschool hoopt Yara met deze film ook bij te dragen aan het debat over ‘bijzonder onderwijs’ in Nederland. Is het wel zo’n goed idee dat iedereen in Nederland zijn eigen school kan oprichten? Of zouden we als maatschappij de kinderen moeten beschermen tegen allerlei vormen en maten van idealen die in de waan van de tijd zijn opgericht?

Tijdens het nagesprek schuiven de regisseur Yara Hannema, oud-leerling Melchior van der Giessen en Yara’s moeder Marina Hannema Badoux aan tafel om te spreken over hun ervaring met de Platoschool. Naast slechte ervaringen met de Platoschool, zijn er ook mensen die lovend zijn over de school. Beide partijen lijken het lastig te vinden dat de ander zo denkt. Hoe kunnen we van elkaar accepteren dat ieders ervaring met de school anders is geweest?

Lengte: 55 minuten.

 

De moderator van dit programma is
Joline Rodermans
Programmamaker Sociale Stad
Mediapartners