De Javaans-Surinaamse gemeenschap vormt in Suriname een belangrijk onderdeel van de samenleving, maar in Nederland is het nog een onzichtbare gemeenschap. Tijdens het evenement zal er een gesprek plaatsvinden waar stilgestaan wordt bij het effect van de beeldvorming op de Javanen in Suriname, zowel in het verleden als in het heden.
De theatergroep LUSU zal dit evenement een artistieke invulling geven vanuit hun drukbezochte voorstelling genaamd ‘Duizend Dagen’. Het is een theaterstuk dat het intergenerationele trauma en de drie-gelaagdheid van de Javaans-Surinaamse gemeenschap aan de kaak stelt en reflecteert op de vraag of er vanuit de Javaans-Surinaamse achtergrond een plek is om te participeren in de westerse wereld?
Let op! Dit evenement is bij het Pop up podium van het Bijlmer Parktheater, te vinden op het Bijlmerplein 876.
Over de organisaties
Dit evenement wordt georganiseerd door Stichting Javanen in Diaspora (JID-NL) en LUSU.
LUSU staat onder artistieke leiding van Dewi Kasmo en is door haar in 2016 opgericht uit de noodzaak om een plek te creëren die ze nog niet gevonden had in de bestaande theaterwereld. LUSU schijnt licht op verhalen die nog in de schaduw staan. LUSU vertaalt wat moeilijk onder woorden is te brengen door muziek, beweging, beeld en theaterteksten. Binnen deze multidisciplinaire werkwijze wordt er gebruik gemaakt van populaire kunstvormen zoals online streaming, rap en comedy om moeilijke onderwerpen bespreekbaar en toegankelijk te maken. Bij LUSU herken je jezelf in de ander.
Stichting Javanen in Diaspora Nederland (JID-NL) is een Javaans-Surinaamse organisatie. JID-NL wil zich inzetten als bruggenbouwer tussen Javaans-Surinaamse organisaties in Nederland. Haar missie omvat het profileren van de Javaans-Surinaamse diasporagemeenschap in Nederland, het bevorderen van empowerment, bewustwording en herwaardering van de Javaanse cultuur en identiteit. Het ontmoeten, verbinden en delen van kennis binnen de gemeenschap staat daarbij centraal. Daarnaast streeft de stichting naar het versterken van banden met Suriname en Indonesië.
De rol van Nederland in de slavernij krijgt terecht veel aandacht, maar één aspect blijft onderbelicht volgens Hariëtte Mingoen en Johan Raksowidjojo.
De slavernij in het Oosten heeft Rutte in zijn excuses speech expliciet benoemd, maar de discussie over het slavernijverleden van Nederland was en is nog steeds gecentreerd op het slavernijverleden in de West. Dit ondanks de feiten dat de slavernij in de Oost, veel omvangrijker was en langer heeft geduurd en dat de wreedheden niet onder deden voor de wrede slavernijpraktijken in de West.
In de voorstelling 1000 dagen wordt een Javaans-Surinaams gezin geconfronteerd met onverwerkt trauma. Het koloniaal verleden dat is weggestopt en verzwegen komt bovendrijven. Laat het gezin hun kwetsbare kant zien of verbloemen ze die met muziek, dans en mooie plaatjes? Durven ze zichtbaar te worden, als onzichtbaar zijn een overlevingsmechanisme is?
Enigszins verscholen op de begraafplaats aan de Nieuwstraat ligt een uniek stukje geschiedenis. Hier liggen geen Gestelaren begraven, maar Javaanse Surinamers. Demissionair minister Robbert Dijkgraaf van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) noemde deze graven afgelopen zomer ‘tastbare sporen van de koloniale geschiedenis van Nederland’.
Een kijkje achter de schermen bij een theaterproductie Duizend dagen van theatergezelschap Lusu.
De herdenking heeft plaatsgevonden op 13 augustus 2023 in het Koninklijke Schouwburg, Den Haag (NL). Dit event werd georganiseerd door STICHJI. STICHJI staat voor stichting Herdenking Javaanse Immigratie, Migratie & Cultureel Erfgoed.