Florilegium Amsterdam 1064 bestaat uit meer dan vijftig ingekleurde cyanotypes van verschillende bloemen en planten gevonden in het park in postcodegebied 1064. Deze expositie met werk van beeldend kunstenaar en dichter IJBer is van 10 juni t/m 1 juli te zien in New Metropolis Nieuw-West (Burgemeester Rendorpstraat 1). De feestelijke opening van de expositie is op zaterdag 10 juni, van 16:00-19:00 uur. Iedereen is van harte welkom!

 

Over de expositie

Het Florilegium Amsterdam 1064 bestaat uit 42 ingekleurde cyanotypes. Verschillende cyanotypes zijn van bloemen en planten, twaalf herfst-winter cyanotypes waarvan zes exemplaren botanisch getint en negen cyanotypes van het park in postcodegebied 1064 waar de meeste bloemen en planten gevonden werden.

Het begon in het voorjaar van 2020. De eerste lockdown was een feit. De kunstenaar had tijd om handen en liep veel rond in het park en de straten van haar buurt, het postcodegebied 1064. Ze keek wat er zo allemaal groeide en bloeide. Voorheen zag ze het wel, maar anders, met minder aandacht. Na weken wandelen wilde ze de namen leren kennen van de planten en de bloemen. Ze schafte een determineer-app aan, nam er foto’s mee en ja, af en toe plukte ze een bloem en nam die mee naar huis. Ze fotografeerde de bloem op een witte ondergrond, maakte een negatief op de computer en maakte er een cyanotype van.

Cyanotypie, ook wel blauwdruk genoemd, is een fotografisch proces waarbij na ontwikkeling een cyaanblauwe afdruk ontstaat. Het papier wordt eerst met chemicaliën bewerkt en daarna met zonlicht belicht. Dit proces werd in 1842 ontdekt door de Engelse fotograaf John Herschel en later door Anna Atkins toegepast in de fotografie.

Een florilegium laat meestal bloemen en planten van een bepaalde plaats zien, of die met uitsterven bedreigd worden. Het Florilegium Amsterdam 1064 laat de planten zien die de kunstenaar verzameld en gefotografeerd heeft in dit gebied. Alhoewel IJBer al sinds haar jonge jaren bezig is met klimaat, natuur en biologie, begonnen haar gedachten daarover te intensiveren. Door de focus van het grote geheel te beperken en de aandacht op haar directe omgeving te vestigen werd haar duidelijker wat er eigenlijk gebeurt door stikstof neerslag en opwarming. De stikstof begroeiing van brandnetel, braam en kleefkruid was in de jaren 2020 en 2021 beduidend minder. Toen ze in voorjaar en zomer 2022 weer op pad ging moest ze haar bloemen zoeken tussen deze hoog opgeschoten begroeiing waardoor ze een hoop planten niet meer terugvond.

Over de kunstenaar

IJda Smits | IJBer (1947) is beeldend kunstenaar en dichter en woont en werkt in Amsterdam Nieuw-West. Sinds 1992 werkt ze als autonoom kunstenaar. Ze noemt zichzelf een maker, een fröbelaar, omdat ze lichtheid en onbevangenheid bij het maken erg belangrijk vindt. Met, zoals zijzelf zegt, ‘de onbevangenheid van een kind dat iets voor het eerst doet’. Ze onderzoekt en experimenteert, schildert, etst, werkt met textiel en schrijft gedichten. Sinds drie jaar verdiept zij zich in alternatieve fotografietechnieken, zoals cyanotype en gomdruk. Deze technieken gebruikt ze voor haar textielwerken, haar nieuwste dichtbundels en als zelfstandig medium.