Graafmachines springen nerveus heen en weer. Een drilboor splijt het asfalt. Bouwkranen dansen. Daken zijgen statig ineen om plaats te maken voor zwermen bouwvakkers die nieuwe muren oprichten. Een foodfestival duikt op. Straatartiesten schilderen graffiti, elders betrapt de camera een vrijend paartje. Overpeinzingen in voice-over geven deze dynamische beelden een onverwacht verontrustende betekenis. Een fascinerende compositie in contrapunt.

Dit programma kun je weer fysiek bezoeken in onze zaal. Gebruik de reserveerknop om je plekje veilig te stellen. Wij werken met de CoronaCheck-app voor toegang.

Dit is de tweede film die Thomas Imbach vanuit zijn raam schoot. Zeven jaar lang legde hij op 35mm vast hoe het oude treinstation van Zürich plaatsmaakte voor een politiebureau en gevangenis. Zijn spel met tijd en beeldsnelheid, panorama’s en voyeuristische inkijkjes verleent de beelden een tragikomische, bijna surrealistische toets en een rijkdom aan detail waarbij je ogen tekortkomt.

Door getuigenissen van afgewezen asielzoekers, die hier straks het grootste deel van de gedetineerden zullen vormen, ontstaat een ander perspectief. Waar ooit treinen Zürich met de wereld verbonden, heerst straks het strenge veiligheidsregime van deze nieuwe tijd.

In het nagesprek zullen Orville Yssel en Soumaya Bazi in gesprek gaan met elkaar over de documentaire en de waarde hiervan voor Nieuw-West. De documentaire is een uitkomst van creatief zijn in een veranderende stad. Hoe doe je dat? Hoe inspireert een veranderend Nieuw-West jonge mensen? Wat is er nodig om dit nog meer te stimuleren?

Kijken kan helemaal gratis, dus dat is een mooie cadeautje voor de buurt. Meld je hier aan via onze programmapagina om een code te ontvangen voor een vrijkaart voor deze documentaire. Er is een maximum aantal gratis kaarten per documentaire, dus wees op tijd. Ben je te laat? Dan kun je alsnog een kaartje kopen via deze link.

Let op, zorg dat je je kaartje ruim van te voren hebt besteld met deze code en dat je voor de aanvangstijd al ingelogd bent. Want de online vertoning is net als in de zaal, na aanvang kan je helaas niet meer naar binnen.

In samenwerking met