Steeds meer scholen erkennen het belang van diversiteit, inclusie en kansen gelijkheid in onderwijs. Niet voor niets heeft de Amsterdamse Wethouder, Marjolein Moorman, de laatste jaren enorm geïnvesteerd in het aanpakken van kansenongelijkheid in het onderwijs. Maar hoe kunnen scholen deze wensen dan ook in de praktijk brengen? Welke praktijkvoorbeelden zijn er op scholen die racisme bespreekbaar maken en/of aankaarten? Tijdens dit programma gaan we in gesprek met diverse ouders, leraren, initiatieven en schooldirecteur over verschillende good practices.
Programma
Hieronder de indeling van het programma.
Blok I: Urgentie voor een kind.
Hoe worden docenten voorbereid? Tegen welke hobbels loop je aan, in praktijk? Wat kun je doen?
Blok II: Scholen onderling uitwisseling .
Hoe voer je beleid op scholen? Hoe wordt diversiteit en inclusie nu aan leerlingen gedoceerd. Hoe zouden beleidsmakers scholen kunnen helpen om de strijd tegen racisme aan te pakken.
Helaas hebben wij, voor dit programma, geen beleidsmakers aan tafel kunnen krijgen. Wij willen graag hiernavolgend een programma maken waarin wij wel met hen in gesprek kunnen gaan.
Amsterdam-Oost is een cultureel divers stadsdeel. Die diversiteit willen we graag terugzien op onze school. Daarom biedt Thula een intercultureel onderwijs. We nemen deel aan initiatieven in de buurt en staan nadrukkelijk open voor alle kinderen uit Amsterdam-Oost, ongeacht culturele, religieuze en/of sociale achtergrond.
Tijdens dit programma verkennen we hoe we door het gebruik van het begrip ‘WereldBurgerschap’ – waarin als kerndoel opgenomen staat dat men actief onderdeel uitmaakt van je omgeving, de hele samenleving en de wereld- in het onderwijs extra aandacht kunnen besteden aan onderwerpen als inclusie, uitsluiting, wereldperspectieven en duurzaamheid
In deze serie onderzoeken Wouter Modderkolk en Jan Jaap Hubeek inclusie en diversiteit binnen het Vrijeschool onderwijs. De pedagogiek van het vrijeschool onderwijs is eigenlijk heel inclusief, maar hoe komt het dan dat de populatie zo exclusief is? Hoe kunnen Vrijescholen zorgen dat zij een ontmoetingsplaats worden voor diversiteit en een oefenplaats voor inclusiviteit? En bovenal: Wat levert dat dan op?