Oeh, het is sale! Toch maar die mooie schoenen en die afgeprijsde trui in het winkelmandje. Een jaar later besef je dat je ze maar een handvol keer hebt gedragen. Jammer. Dit is voor velen herkenbaar en het houdt onze wegwerpcultuur in stand. Onder invloed van ons koopgedrag is de kledingindustrie, na de olie-industrie, de grootste CO2 uitstoter geworden. Hoe heeft het zover kunnen komen en wat kunnen we zelf doen om de kledingindustrie een make-over te geven?

© Francois le Nguyen on Unsplash

Het dragen van kleding is een belangrijk onderdeel van onze zelfexpressie. Onze individuele identiteit wordt echter vaak beïnvloed door trends, waardoor het verleidelijk is om steeds te blijven kopen. Deze constante stroom van verleidingen en verlangens vormt het fundament van onze consumptiemaatschappij. We willen veel. En wat we willen, willen we het liefst zo goedkoop en snel mogelijk. Als we het eenmaal hebben, zijn we alweer bezig met de volgende aankoop. De gemiddelde Nederlander koopt per jaar zo’n 50 nieuwe kledingstukken, maar draagt het vervolgens maar 7 keer. Ondertussen blijft de kledingindustrie groeien en daarmee ook de impact op mens, dier en natuur.

De productie, het gebruik en het afdanken van kleding heeft namelijk grote gevolgen. Zo is onderhand iedereen bewust van de vaak erbarmelijke omstandigheden waarin onderbetaalde arbeiders in sweatshops aan de andere kant van de wereld jouw nieuwe topje maken. Weggegooide of geretourneerde kledingstukken worden naar het buitenland getransporteerd en hersteld, maar veel kleding beland toch op grote afvalbergen en wordt vernietigd. De aarde betaalt de daadwerkelijke prijs voor de goedkope productie. Uitstoot van broeikasgassen, veel landgebruik, de verspreiding van microplastics, overmatig watergebruik en vervuiling door chemische middelen zijn de gevolgen. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Gelukkig zit de mode-industrie niet stil. Er ontstaan steeds meer nieuwe, duurzame merken en ook grote ketens starten initiatieven die het mogelijk maken om kleding te repareren of te recyclen. Ook wij als consumenten kunnen kiezen om niet slachtoffer te worden van fast fashion en verleidingen. Sta bijvoorbeeld stil bij je volgende aankoop: heb ik dit echt nodig? En check je garderobe: kan je toch die vergeten broek stylen met een ander shirt? Koop minder, ruil meer, en als je toch een nieuw kledingstuk wil kopen, koop het liever tweedehands.

Wil je nog meer praktische tips en wil je meepraten over het creëren van een duurzame kledingindustrie? Op 1 mei organiseren we samen met Milieu Centraal een avondvullend programma over stijl, identiteit en duurzaamheid. We gaan in gesprek en aan de slag over het vinden van je eigen stijl, zodat je stevig in je schoenen staat om verleidingen de baas te worden. Een panelgesprek, workshops en grote kledingruil. Wil jij dit niet missen? Reserveer hier dan je gratis plek!

Wil je je alvast voorbereiden op 1 mei en ontdekken welke kledingstijl echt bij jou past? Doe dan de gratis online training Mijn Stijl ID ontwikkeld door Milieu Centraal.

© The Blowup on Unsplash