Gamen: voor velen een hobby, voor sommige mensen een fulltime baan. Nederland telt zo’n 9 miljoen mensen die gamen en wereldwijd zijn dit er meer dan drie miljard! De game industrie is booming en bijna niet meer weg te denken uit onze samenleving. En hoewel games als warme broodjes over de toonbank vliegen en mensen uren in de rij staan voor de nieuwste consoles brengt gamen ook maatschappelijke uitdagingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan verslaving en sociale isolatie.
In het programma ‘De sociale kant van gamen’ gaan we met elkaar in gesprek over deze thema’s. Hoe ziet de gaming community er eigenlijk uit? Zijn het daadwerkelijk allemaal mensen die hele dag achter hun PC zitten en het zichzelf het liefst verliezen in een online wereld? Of zijn gamers veel meer dan de vooroordelen die wij over hen hebben. Hoe gaan we als samenleving om met deze razendsnel ontwikkelende industrie en kunnen we gaming inzetten als brandstof om mensen met met elkaar te verbinden?
Gamers zijn er in alle soorten en maten. Jongeren die zich in hun vrije tijd onderdompelen in de wereld van World Of Warcraft: een online Role-Playing-Game (RPG) waar je met miljoenen mensen van over de hele wereld samen avonturen beleeft in een fantasiewereld. Ouderen die eens in de zoveel tijd een potje Candy Crush op een tablet spelen tijdens het wachten bij de tandarts. Studenten die op een huisfeestje de Nintendo aanzetten voor een rondje Mario Kart. Gamen is een intergenerationeel en cultuuroverstijgend fenomeen en krijgt steeds meer ruimte in onze invulling van plezier en vrije tijd.
Waar vroeger vaak werd gedacht dat gamen mensen agressiever maakt en dat het een slechte invloed is op de jeugd, toont recent onderzoek aan dat gamen juist heel verbindend kan werken. Gamen kan goed worden ingezet als middel ten behoeve van sociale ontwikkeling. Zo blijkt het dat mensen die zich sterk verbonden voelen met een online gemeenschap beter in staat zijn om ook offline verbinding te maken met anderen. Onzekerheid en angst die in het echte leven ervaren wordt, valt in een online game vaak weg. In World Of Warcraft creëren mensen een eigen karakter (een avatar) die gevormd kan worden naar de idealen van de speler. Deze mate van anonimiteit zorgt ervoor dat spelers meer veiligheid ervaren binnen sociale interacties (je bent namelijk even ‘jezelf’ niet meer).
Tegelijkertijd heeft het spelen van videogames een positieve invloed op een groot aantal sociaal-emotionele en cognitieve vaardigheden bij mensen. Gamen helpt bij het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht, focus, attentie en een probleemoplossende houding. Games hebben een positieve invloed op gemoedstoestand en emotie regulatie, hierin hebben puzzel games het grootste effect. Gamers komen vaak terecht in een ‘flow’: een mentale staat waarin de speler compleet in het spel zit en de omgeving en tijd als het ware wegvallen. Deze flow wordt geassocieerd met het competentieontwikkeling het ervaren van zingeving in het leven.
Natuurlijk is het zo dat games niet alleen maar positieve effecten hebben op mensen. Op dit moment staat gameverslaving op nummer twee van de meest voorkomende verslavingen die in klinieken wordt behandeld, net onder drugs en boven alcoholverslaving. Mensen kunnen zich daadwerkelijk verliezen in een game. Het aspect van anonimiteit binnen online games zorgt er ook voor dat gamers met relatief weinig consequenties zich heel discriminerend of racistisch kunnen gedragen. Homofobie en seksisme zijn dagelijkse kost in veel competitieve games en maken van gamen een ruimte die niet voor iedereen als veilig wordt ervaren.
Nu gamen een steeds grotere rol krijgt in onze samenleving, en de technologie en media zich razendsnel ontwikkeld, zijn we bij New Metropolis Nieuw-West ontzettend benieuwd hoe gaming bij mensen wordt ervaren. In deze co-creatie & dialoog sessie gaan we in gesprek over de rol van gaming in onze maatschappij en denken we na over hoe we gaming kunnen inzetten om positieve verandering teweeg te brengen.
Lijkt het je leuk om tijdens deze sessie mee te denken over dit thema?
Meld je dan hier aan voor de co-creatie sessie van 25 oktober in New Metropolis Nieuw-West!
Dit artikel beschrijft de voordelen van video games op de volgende niveau's:
- Cognitie
- Motivatie
- Emotie
- Sociaal
Deze documentaire volgt een groep gamers en illustreert de rol van video games op hun dagelijks leven. Hierin worden zowel de positieve als negatieve effecten van video games prachtig weergegeven.